Barbie is al van veel beschuldigd, van seksisme tot het aanzetten tot anorexia. Daar komt nu een nieuwe beschuldiging bij. De nieuwste versie van de pop van speelgoedfabrikant Mattel zou zich schuldig maken aan afluisteren.

De nieuwste Barbie zal pas vanaf de herfst van 2015 in de winkels liggen, maar was in februari al te zien op de speelgoedbeurs in New York. De ‘Hello Barbie’, want zo gaat ze heten, is de eerste pratende Barbie die zinnige dingen kan terugzeggen. Barbie is namelijk uitgerust met wifi.

Hoe werkt het? Al een kind met de pop praat, wordt dat opgenomen door een microfoon. De data wordt vervolgens naar de cloud gezonden, waar het internetbedrijfje ToyTalk met behulp van spraakherkenningssoftware razendsnel de zinnen van het kind analyseert en een antwoord samenstelt.

Roddelpop

Hello Barbie is een antwoord van de traditionele speelgoedmaker op de niet te stuitende opkomst van games. Een fusie tussen ‘oud’ want fysiek, en ‘nieuw’ want interactief.

“Hello Barbie de eerste modepop die zelf-lerend is, zodat ze een echt relatie kan beginnen met elk meisje”, aldus Mattel in de presentatievideo (zie onderaan dit artikel).

Hartstikke leuk natuurlijk, maar dat houdt natuurlijk wel in dat Mattel en ToyTalk alles over jouw kind te weten komen. Diverse actiegroepen eisen daarom dat Mattel de pop niet op de markt brengt, schreef de Washington Post vorige week woensdag.

De informatie die op de servers wordt opgeslagen, zou immers heel gemakkelijk voor marketingdoeleinden gebruikt worden, omdat herleid kan worden wanneer kinderen het meest vatbaar zijn voor bepaalde boodschappen. Hello Barbie zou bijvoorbeeld aan het meisje kunnen vragen "Heb jij ook zo'n zin in M&M's?"

Mattel en ToyTalk bezweren overigens dat de gespreksgegevens enkel en alleen gebruikt worden om de spraakherkenningssoftware van Barbie te optimaliseren en nergens anders voor.

Er is Mattel veel aan gelegen dat de nieuwe Barbie een succes wordt. Mattel werd afgelopen jaar voorbijgestreefd door Lego dat nu de grootste speelgoedfabrikant ter wereld is.

De winst van Mattel daalde in 2014 van 1.170 tot 653 miljoen dollar. De grote schuldige? Barbie. De wereldwijde verkopen van de iconische pop namen met 16 procent af.

Lees ook

3 redenen waarom Lego het zo goed doet

Mattel blundert met boek over Barbie als computerprogrammeur

Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl